Παιχνίδια LEGO και ανάπτυξη του παιδιού

Το όνομα LEGO αντιπροσωπεύει σχεδόν για όλους έναν πολύχρωμο κόσμο που χτίζεται βήμα-βήμα, τουβλάκι-τουβλάκι εδώ και περισσότερα από 50 χρόνια, γεμίζοντας χιλιάδες παιδικά δωμάτια. Tα "μαγικά" τουβλάκια ταξίδεψαν μέσα στις δεκαετίες, πήραν διαφορετικές μορφές, πρωτοπόρησαν ως ευφάνταστα παιχνίδια που προήγαγαν τις δεξιότητες και τη φαντασία μας στις κατασκευές, πρωταγωνίστησαν σε παιδικές ιστορίες, κι έφτασαν να κάνουν παρέα και στα σημερινά παιδιά.

Η ιστορία των LEGO

Όλα ξεκίνησαν από το Δανό μαραγκό Ole Kirk Christiansen, που είχε την ιδέα της δημιουργίας τους τη δεκαετία του 1940 φτιάχνοντας παιχνίδια από ξύλο, τα οποία αργότερα άρχισαν να κατασκευάζονται από πλαστικό και να αποκτούν χρώματα. Έκτοτε, τα LEGO κατασκευάζονται με τέτοιον τρόπο ώστε να εφαρμόζουν άψογα μεταξύ τους, χωρίς να είναι δύσκολο να διαχωριστούν. Μάλιστα, ένα κομμάτι του 1958 μπορεί ακόμη και σήμερα να "κολλήσει" με τα σύγχρονα τουβλάκια LEGO. Κάπως έτσι τα LEGO έχουν αγγίξει τη ψυχή όλων μας, ιδιαίτερα στα παιδικά μας χρόνια, κι ακόμη και σήμερα, συνεχίζουν να αποτελούν ασφαλή λύση όταν επιλέγουμε τα πρώτα μας παιχνίδια.

Δεν είναι τυχαίο άλλωστε, ότι τα LEGO προέρχονται από τη δανέζικη φράση «παίζω καλά» (leg godt). Αποτελούνται από πολλά τουβλάκια και μίνι φιγούρες με τα οποία άτομα κάθε ηλικίας, συμπεριλαμβανομένων και παιδιών κάτω των δύο ετών, μπορούν να παίξουν ή απλά να κατασκευάσουν ένα αντικείμενο ως χόμπι. Το ερώτημα είναι εάν τα LEGO προσφέρονται μόνο για παιχνίδι και αποτελούν απλώς μία ευχάριστη δραστηριότητα για τα παιδιά. Παρόλο που αυτός είναι κι ο αυτονόητος πρωταρχικός σκοπός τους, είναι προφανές ότι συμβάλλουν σε μεγάλο βαθμό και στην ανάπτυξη του παιδιού.

Η ανάπτυξη του παιδιού με τα LEGO

Τα LEGO κατασκευάζονται σε μεγάλες διαστάσεις για παιδιά κάτω των δύο ετών, όπως η σειρά LEGO Duplo, αφενός για να απαλείψουν τους πιθανούς κινδύνους και αφετέρου για να είναι ευκολότερη η συναρμολόγησή τους. Αντίστοιχα, το μέγεθός τους μικραίνει όσο μεγαλώνει η ηλικία του παιδιού και παράλληλα γίνονται πιο πολύπλοκα και οδηγούν σε πιο δημιουργικά αποτελέσματα. Αυτό που επιτυγχάνεται, λοιπόν, υπό αυτή την έννοια, είναι πολύ απλά η κινητοποίηση της φαντασίας και της έμφυτης περιέργειας των παιδιών.

Παρατηρώντας και προσπαθώντας να κατανοήσουν τον τρόπο με τον οποίο πρέπει να συναρμολογήσουν τα κομμάτια που συναντούν, τα παιδιά, όταν παίζουν με τα παιχνίδια LEGO, γνωρίζουν καλύτερα το περιβάλλον τους και αρχίζουν να επωφελούνται σε μεγαλύτερο βαθμό από τη ροή πληροφοριών. Έτσι, ο εγκέφαλος τους αποκτά τη δυνατότητα να λειτουργεί προς αυτήν την κατεύθυνση και ανοίγεται ένας νέος ορίζοντας ανάπτυξης της νοημοσύνης τους.

Επιπλέον, η κατασκευή και δημιουργία νέων σχημάτων δίνει στα παιδιά τη δυνατότητα να αναπτύξουν την έννοια της ιδιοκτησίας επί των δικών τους δημιουργιών, ενώ καθώς εξελίσσουν τη δημιουργικότητά τους, αποκτούν ολοκληρωμένη εικόνα του τελικού αποτελέσματος. Η ικανότητα να αναγνωρίζουν ποιο είναι κάθε φορά το σωστό κομμάτι, η ανακάλυψη της αρμονίας που μπορεί να αποκτήσουν μεταξύ τους τα τουβλάκια, και επομένως η ικανότητα της τρισδιάστατης σκέψης και η διαπίστωση ότι μπορούν να δημιουργήσουν κάτι από το μηδέν με δική τους πρωτοβουλία, αναμφίβολα είναι από τις πιο πολύτιμες διανοητικές δραστηριότητες.

Οι έρευνες που έγιναν προς αυτήν την κατεύθυνση, δείχνουν ότι στα παιδιά που παίζουν με τουβλάκια (toy block) όπως τα LEGO παρατηρούνται τα εξής:

  • ανάπτυξη των χωρικών δεξιοτήτων (Sprafkin κ.ά., 1983 & Caldera κ.ά. 1999),
  • ανάπτυξη των μαθηματικών ικανοτήτων (Wolfgang κ.ά. 2001),
  • ανάπτυξη της δημιουργικότητας και υψηλότερη απόδοση στα θέματα κατανόησης των διαφόρων προβλημάτων και εύρεσης λύσεων (Pepler & Ross 1981),
  • μεγαλύτερη κοινωνικοποίηση κατά την επαφή με το περιβάλλον και ιδιαίτερα στον τομέα της δημιουργίας φιλικών σχέσεων (Roseth κ.ά. 2009),
  • ανάπτυξη των γλωσσικών ικανοτήτων στους τομείς του λεξιλογίου, της χρήσης ορθής γραμματικής και της κατανόησης προφορικού λόγου (Christakis κ.ά. 2007).

Περισσότερες πληροφορίες σχετικά με τις διεξαχθείσες έρευνες, μπορείτε να βρείτε εδώ.

Κατηγορίες παιχνιδιών LEGO

Υπάρχουν διάφορες επιλογές παιχνιδιών LEGO για τις πιο προχωρημένες ηλικίες. Ειδικότερα, σετ παιχνιδιών όπως LEGO Lord of the Rings, LEGO Technic και LEGO Star Wars, θα μπορούσαμε να πούμε ότι συνδράμουν στην ανάπτυξη της αυτοπεποίθησης, της ικανότητας επίλυσης προβλημάτων και των κοινωνικών δεξιοτήτων των παιδιών κατά την επαφή τους με το περιβάλλον.

Φυσικά, οι προτιμήσεις των σύγχρονων παιδιών γίνονται ολοένα και πιο σύνθετες, και καθώς η τεχνολογία προχωράει τα αγαπημένα LEGO εξελίσσονται και υιοθετούν τις τάσεις της εποχής. Η σύγχρονη γενιά μπορεί να απολαύσει τα LEGO videogames για αρκετές κονσόλες βιντεοπαιχνιδιών όπως για PlayStation 4, PlayStation 3, για Xbox 360 και για Wii U.

Τέλος, η ιδιαίτερη και πολύ αναγνωρίσιμη αισθητική των LEGO έχει αποτελέσει πηγή έμπνευσης για πολλές μορφές τέχνης και έχει οδηγήσει σε δημιουργίες LEGO που εκπλήσσουν με τη φαντασία και την εφευρετικότητα, όπως ο πιο ψηλός πύργος LEGO στον κόσμο, η αναπαράσταση σκηνών από γνωστές κινηματογραφικές ταινίες και οι θεματικές φωτογραφήσεις ή οι 3D μακέτες.

Την επόμενη φορά που θα ψάχνετε ιδέες για παιδικά παιχνίδια, κάντε μία αναζήτηση στο Skroutz, όπου θα βρείτε όλα τα παιχνίδια LEGO στις καλύτερες τιμές της αγοράς.

Πηγές:

  1. whatafy.com
  2. mommyish.com
  3. education.com

Ποιοι είμαστε

Offices

Η Skroutz Α.Ε. ιδρύθηκε το 2005 και δραστηριοποιείται στην ανάπτυξη καινοτόμων υπηρεσιών τεχνολογίας, δημιουργώντας πρωτοποριακές πλατφόρμες ηλεκτρονικού εμπορίου και ιστοσελίδες υψηλής απόδοσης.

Με έδρα την Αθήνα, η Skroutz Α.Ε. είναι το κορυφαίο digital brand πίσω από τη δημιουργία και την εξέλιξη των δυνατοτήτων της πρωτοποριακής μηχανής αναζήτησης και σύγκρισης τιμών και προϊόντων www.skroutz.gr. Η εταιρεία παρέχει ένα εύρος χρηστοκεντρικών λύσεων λογισμικού και πλατφόρμων ηλεκτρονικού εμπορίου αξιοποιώντας νέες τεχνολογίες και μεθοδολογίες, που αναδεικνύουν το πάθος του ανθρώπινου δυναμικού της.

Author

Communications & Marketing Director στο Skroutz.gr. Επικοινωνιολόγος μέχρι το κόκκαλο, παθιασμένος με την τεχνολογία κι οτιδήποτε ψηφιακό.