Quick Response Code - Πότε αποδίδουν οι κώδικες QR;

03/02/2014 e-commerce
0

Σίγουρα όλοι θα γνωρίζετε τα χαοτικά μαυρόασπρα τετράγωνα barcode δύο διαστάσεων QR Codes ή αλλιώς Quick Response Codes, τα οποία δημιουργήθηκαν από την ιαπωνική εταιρεία Denso Wave το 1994 και τα συναντάμε παντού. Υπάρχουν σε εφημερίδες, σε περιοδικά και σε καταλόγους, στις συσκευασίες προϊόντων, σε υπαίθριες διαφημίσεις, στην τηλεόραση, σε e-mails και σε ιστοσελίδες, σε βιτρίνες καταστημάτων, σε εικονικά ράφια αλλά και σε μπλουζάκια ή ακόμα και σε αυτοκίνητα.

Παρόλη την έντονη διαφημιστική προβολή τους, η χρήση των διαφορετικών τύπων κωδικών QR από τους χρήστες της κινητής τηλεφωνίας είναι περιορισμένη. Σύμφωνα με τη Forrester, στην Ευρώπη το 2012 μόλις το 6% των Ευρωπαίων πραγματοποίησαν σάρωση κωδικών QR τουλάχιστον μια φορά το μήνα. Χρόνο με τον χρόνο, όμως, καταγράφεται αυξητικά η χρήση τους. Σύμφωνα με την Scanlife, ένός από τους κορυφαίους παρόχους πλατφόρμας κωδικών QR στον κόσμο, το τρίτο τρίμηνο του 2013 καταγράφηκαν 24 εκατομμύρια σαρώσεις με πάνω από 180 σαρώσεις ανά λεπτό. Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι, η χρήση των QR-Codes βρίσκεται σε πιο προχωρημένο στάδιο στην Αμερικανική αγορά από ότι στην Ευρώπη, σύμφωνα με την emarketer.

Οι κωδικοί QR κατανοούνται συνήθως ως το ιδεατό εργαλείο γεφύρωσης της μετάβασης των Offline και Online δραστηριοτήτων των πολυκαναλικών καταναλωτών. Επίσης, η δημιουργία των QR-Codes είναι εξαιρετικά εύκολη υπόθεση. Για παράδειγμα, εάν επισκεφτείτε την ιστοσελίδα http://qrcode.kaywa.com, συμπληρώνετε απλώς την ηλεκτρονική σας διεύθυνσή ή τη διεύθυνσή του λογαριασμού σας στο facebook και είστε έτοιμος. Εξίσου εύκολα μπορείτε να κατεβάσετε δωρεάν και το πρόγραμμα σάρωσης QR Code.

Δυστυχώς, όμως, η εικόνα των QR-Codes δεν είναι άρτια. Το κύριο πρόβλημα χρήσης των QR-Codes εντοπίζεται στην εκτέλεση/εφαρμογή τους (δείτε εδώ μερικά εξαιρετικά παραδείγματα κακής χρήσης). Επιπλέον, η κύρια κριτική των καταναλωτών έγκειται στην έλλειψη διορατικότητας σχετικά με τη χρηστικότητα των συνδεδεμένων πληροφοριών.

Όποιος χρησιμοποιήσει τους παραπάνω κωδικούς σε e-mail, σε ιστοσελίδες ή σε συσκευασίες απλώς και μόνο για να παραπέμψει τους χρήστες της εφαρμογής στην ιστοσελίδα του, σίγουρα θα απογοητεύσει τους πελάτες του. Και αυτό διότι οι πελάτες που μπαίνουν στον κόπο να σαρώσουν με το κινητό τους έναν κωδικό QR, αναμένουν να λάβουν αποκλειστικές πληροφορίες, έναν διαγωνισμό ή ακόμα και εκπτωτικά κουπόνια, με μια δόση διαδραστικής δημιουργικότητας. Το πρόβλημα, λοιπόν, δεν έγκειται στον κωδικό QR, αλλά στην αδυναμία της καμπάνιας, του μοτίβου.

Εάν σαρώσετε το παραπάνω κώδικα QR, θα μπορέσετε να κατεβάσετε δωρεάν το εξαιρετικό βιβλίο The Disruption Revolution | Your Innovation Handbook

Εάν σαρώσετε το παραπάνω κώδικα QR, θα μπορέσετε να κατεβάσετε δωρεάν το εξαιρετικό βιβλίο The Disruption Revolution | Your Innovation Handbook

Τι θα πρέπει να εξετάσετε προκειμένου να τρέξετε με επιτυχία καμπάνιες με κωδικούς QR;

  1. Εξηγείστε ξεκάθαρα στον πελάτη τι έχει να περιμένει από τη χρήση του κωδικού QR.
  2. Η χρήση των κωδικών QR δε θα πρέπει να γίνεται απομονωμένα ως αυτοσκοπός, αλλά στο πλαίσιο μιας ουσιαστικής αλληλεπίδρασης.
  3. Το κοινό-στόχος σας χρησιμοποιεί τα έξυπνα κινητά και είστε σίγουροι ότι γνωρίζουν τη χρήση των κωδικών QR;
  4. Προσφέρετε μια υπεραξία. Ο πελάτης θα αναρωτηθεί, τι έχω να κερδίσω;
  5. Το όφελος θα πρέπει να ταιριάζει με την κατάσταση της χρήσης κατά τη σάρωση του κωδικού QR.
  6. Δώστε προσοχή στο σχεδιασμό του κωδικού. Αυτός θα πρέπει να τοποθετηθεί σε ορατό σημείο, ενώ το μέγεθός του δε θα πρέπει να είναι μικρότερο των 2x2 εκατοστών.
  7. Ο κωδικός θα πρέπει να χρησιμοποιηθεί εκεί όπου είναι χρήσιμο για τους πελάτες και μπορούν να κάνουν χρήση των κινητών τους.
  8. Η QR καμπάνια θα πρέπει να είναι βελτιστοποιημένη οπωσδήποτε για φορητές συσκευές.

Επίσης, κρατήστε κατά νού ότι νέες τεχνολογίες έρχονται να υποκαταστήσουν τη χρήση των κωδικών QR, όπως η επαυξημένη πραγματικότητα (Augmented Reality) και το Touchcode (πρόκειται για έναν αόρατο ηλεκτρονικό κωδικό, τυπωμένο σε χαρτί, ταινία ή ετικέτα), μέσω του οποίου, μόλις ακουμπήσετε τη φορητή συσκευή σας σε αυτόν, το περιεχόμενο ζωντανεύει.

Ασχέτως, όμως, ποια από τις παραπάνω τεχνολογίες θα χρησιμοποιήσετε, το δυναμικό τους είναι τεράστιο. Αρκεί αυτές να σκηνοθετηθούν έξυπνα και να ενσωματωθούν δημιουργικά στο πλαίσιο μιας πολυκαναλικής στρατηγικής. Τότε, και μόνο τότε, οι μάρκες θα μπορέσουν να μπουν πραγματικά στο «εσωτερικό» των κινητών τηλεφώνων.

E-commerce Journal

Το E-commerce Journal είναι η 'γωνιά' όπου μοιραζόμαστε μαζί νέα και απόψεις σχετικά με το ηλεκτρονικό εμπόριο.

Κορυφαίοι επαγγελματίες του e-commerce, του λιανικού εμπορίου, του marketing και της επικοινωνίας, αρθρογραφούν για τις εμπειρίες, τις γνώσεις και τις βέλτιστες πρακτικές που έχουν μελετήσει μέσα από τη διαδρομή στον κλάδο της ειδίκευσής τους.

Author

Director Media και Ε-Business στην INTZEIDIS Consulting, ιδρυτής του επιχειρηματικού blog neoecommerce.gr. Διαθέτει πολυετή εμπειρία ως σύμβουλος και στέλεχος σε θέματα βιομηχανίας των ΜΜΕ και Ηλεκτρονικού Εμπορίου.