Wearables, το μέλλον των gadgets

Wearables - από τη λέξη και μόνο καταλαβαίνουμε πως πρόκειται για συσκευές που τις φοράμε. Εάν ψάξουμε τον όρο στη Wikipedia, θα δούμε πως wearable ονομάζεται κάθε ηλεκτρονική συσκευή που φοριέται πάνω ή κάτω από τα ρούχα μας. Αν και ήδη από παλιότερα υπήρχαν wearables όπως ρολόγια GPS ή μετρητές των παλμών της καρδιάς, πλέον, οι συσκευές αυτές έχουν αλλάξει όψη και προσανατολισμό για την ύπαρξή τους, χρησιμοποιώντας ως επίκεντρο τα smartphones.

Για να θυμηθούμε λίγο την ιστορία, κάπου μετά το 2000 και πριν την έξαρση των smartphones, βγήκαν τα πρώτα ρολόγια τα οποία ήταν παράλληλα και κινητά τηλέφωνα με δυνατότητα κλήσεων, αποστολής μηνυμάτων κ.λ.π. όπως το θρυλικό LG GD910 με υποστήριξη 3G, βιντεοκλήσεων, μηνυμάτων και bluetooth. Όμως, η υψηλή του τιμή και η παντελής απουσία του οικοσυστήματος των εφαρμογών και των λειτουργικών συστημάτων εκείνη την εποχή, οδήγησαν το LG GD910 στην εμπορική αποτυχία και στην απόσυρση του από την αγορά. Στη συνέχεια, η ιδέα των wearables και κυρίως των έξυπνων ρολογιών τονώθηκε και πάλι από τον Steve Jobs, όταν στην ανακοίνωση του iPod Nano το 2010, ανέφερε πως το gadget της Apple ήταν τόσο μικρό σε μέγεθος, που θα μπορούσε να φορεθεί και ως ρολόι. Όπως ήταν αναμενόμενο, κυκλοφόρησαν πλήθος αξεσουάρ που έκαναν το iPod Nano ρολόι σε διάφορα χρώματα και σχέδια, μετατρέποντάς το σε μιας μορφής Smartwatch.

Φτάνοντας στο σήμερα, τα wearables έχουν αποκτήσει 3 κύριες μορφές: αυτήν του έξυπνου ρολογιού (Smartwatch), αυτήν των βραχιολιών μέτρησης της βιομετρικής δραστηριότητας του κάτοχου τους, όπως π.χ. πόσα βήματα κάνει την ημέρα και τέλος, των έξυπνων γυαλιών, με ίσως το μοναδικό προϊόν προς το παρόν να είναι το αμφιλεγόμενο από πολλούς Glass της Google. Οι εταιρείες δηλαδή έχουν προσανατολιστεί σε προτάσεις που έχουν ως επίκεντρο το smartphone μας, το οποίο επικοινωνεί με το wearable gadget ανταλλάσσοντας πληροφορίες μεταξύ τους με τη βοήθεια του bluetooth.

Smartwatch

Το πρώτο Smartwatch, το οποίο δημιούργησε αρκετό buzz γύρω από το όνομά του και ξεπέρασε κάθε προσδοκία χρηματοδότησης μέσω της crowdfunding πλατφόρμας του Kickstarter, είναι το Pebble, το οποίο κυκλοφορεί με τιμή από 150 δολάρια. Το Pebble διαθέτει e-ink οθόνη, είναι αδιάβροχο και προβάλει πληροφορίες στο χρήστη για οτιδήποτε συμβαίνει στο smartphone του, ειδοποιώντας τον για τις κλήσεις, τα μηνύματα και τα e-mails. Επίσης, χρησιμοποιείται ως control για την αναπαραγωγή μουσικής στο smartphone μας, ενώ διαθέτει ένα ολόκληρο οικοσύστημα εφαρμογών όπως sleep tracker, βηματομετρητή (πεδόμετρο), εφαρμογές για τον καιρό, χρονόμετρα και ό,τι άλλο μπορούμε να φανταστούμε.

Ακόμη ένα επιτυχημένο Smartwatch είναι αυτό της Samsung, με την ονομασία Samsung Galaxy Gear. Προσφέρει ότι και το Pebble, ενώ επιπλέον τραβάει φωτογραφίες, μας βοηθά να απαντάμε σε κλήσεις, μετράει τον ύπνο, τα βήματα και γενικότερα, προβάλει πληροφορίες στον κάτοχο του, χωρίς να χρειάζεται να κοιτάει την οθόνη του smartphone του. Ωστόσο, το Gear της Samsung έχει δεχτεί αρνητική κριτική για τη διάρκεια ζωής της μπαταρίας του, η οποία δεν ξεπερνά τις 3 ημέρες, όπως επίσης και για τη συμβατότητά του, καθώς επικοινωνεί μόνο με ορισμένα μοντέλα της σειράς Galaxy. Παρόλα αυτά, η Samsung συνεχίζει να το εξελίσσει και πρόσφατα παρουσίασε το Samsung Gear 2 το οποίο είναι βελτιωμένο σε όλους τους τομείς.

Άλλη μια πρόταση είναι το Smartwatch της Sony, με παρόμοια χαρακτηριστικά, το οποίο διαθέτει επίσης οθόνη αφής LCD, που παραμένει πάντα ανοιχτή δείχνοντας την ώρα και κάθε λογής ειδοποίηση.

Μέρα με την ημέρα ανακοινώνονται περισσότερα smartwatches από όλο και περισσότερους κατασκευαστές. Μάλιστα, η ανακοίνωση της κυκλοφορίας του Google Android Wear, του λειτουργικού συστήματος για wearables από την Google, συμβάλλει ακόμη περισσότερο ως κίνητρο για τη δημιουργία νέων συσκευών. Οι πρώτες συσκευές που θα βασίζονται στο Google Android Wear και έχουν ήδη ανακοινωθεί, είναι το Moto 360 της Motorola, το G Watch της LG και το Samsung Gear Live.

Το Google Android Wear θα φέρει πλήθος νέων χρήσεων στον κόσμο των «έξυπνων» συσκευών. Συγκεκριμένα, οι συσκευές που θα "τρέχουν" το wear θα μπορούν να χρησιμοποιηθούν για το ξεκλείδωμα του smartphone μας, για αναζήτηση στο Google μέσω φωνητικών εντολών, ενώ οι ειδοποιήσεις θα βρίσκονται πάντα στην οθόνη του ρολογιού.

Αδιαμφισβήτητα, στις τελευταίες εξελίξεις το smartwatch που έκλεψε τις εντυπώσεις είναι το Moto 360 της Motorola, κυρίως λόγω του ιδιαίτερου design του, καθώς μοιάζει σαν ένα κλασσικό ρολόι και όχι σαν ένα τετραγωνισμένο gadget. Το Motorola Moto 360 διαθέτει οθόνη αφής από άκρη σε άκρη, ενώ όλο το σώμα είναι κατασκευασμένο από ανοξείδωτο ατσάλι. Οι πρώτες εντυπώσεις από όσους το δοκίμασαν από κοντά στο πλαίσιο στο Google I/O 2014 είναι άκρως θετικές, μιλώντας για απίστευτη απόκριση και εξαιρετική ποιότητα κατασκευής.

Τα LG G Watch και Samsung Gear Live, που αμφότερα στηρίζονται στο Google Android Wear, είναι ήδη διαθέσιμα προς αγορά μέσω του Google Play. Το LG G Watch διαθέτει επεξεργαστή Snapdragon 400 στα 1.2GHz, μνήμη 512MB RAM, 4GB εσωτερικής μνήμης, μπαταρία 400mAh, LCD οθόνη στις 1,65 ιντσών με ανάλυση 280 x 280 pixels και βάρος 63 γραμμάρια. Από την άλλη, τo Samsung Gear Live διαθέτει παρόμοια τεχνικά χαρακτηριστικά, με επιπρόσθετο τον αναγνώστη καρδιακών παλμών και την διαφορετικού τύπου οθόνη, η οποία είναι τεχνολογίας AMOLED. Και οι δύο συσκευές είναι διαθέσιμες στο Google Play με τιμή 229 δολάρια για το LG G Watch και 199 δολάρια για το Samsung Gear Live.

Smartbands - Βραχιόλια

Μια πολύ μεγάλη κατηγορία των wearables είναι τα smartbands, κοινώς βραχιόλια. Συνήθως αποτελούνται από ένα λαστιχένιο λουράκι σε πληθώρα χρωμάτων και οθόνη OLED, η οποία μπορεί να προβάλλει βασικές πληροφορίες. Βέβαια, υπάρχουν και ορισμένα από αυτά που δε διαθέτουν καθόλου οθόνη, όπως το UP της Jawbone και το Sony Smartband.

Τα βραχιόλια είναι κατά κανόνα φθηνότερα από οποιοδήποτε άλλο wearable που κυκλοφορεί στην αγορά, ενώ το design τους θυμίζει έντονα τα γνωστά βραχιόλια του Lance Armstrong. Τα περισσότερα smartbands μπορούν επί 24ώρου βάσεως να μετρούν τα βήματα του χρήστη, να κάνουν tracking τον ύπνο για να βλέπουμε πόσο καλά ή όχι κοιμηθήκαμε, να δείχνουν την ώρα, να μετρούν τους παλμούς της καρδιάς και γενικότερα να καταγράφουν τη βιομετρική δραστηριότητα του ατόμου που τα φοράει κατά τη διάρκεια της ημέρας.

Jawbone, FitBit και Sony

Τα "έξυπνα" βραχιόλια των συγκεκριμένων τριών εταιρειών χαρακτηρίζονται από παρόμοιο design με μόνη διαφορά πως το Flex της FitBit διαθέτει οθόνη OLED, που δείχνει βασικές πληροφορίες, όπως πόσα βήματα έχουμε κάνει, πόσες θερμίδες έχουμε κάψει και πόσα σκαλιά έχουμε ανέβει.

Αντιθέτως, το UP Jawbone και το Sony Smartband δε διαθέτουν οθόνη, καθώς όλες οι σχετικές πληροφορίες στέλνονται στις αντίστοιχες ειδικές εφαρμογές στο smartphone μας.

Samsung

Η Samsung κυκλοφορεί το δικό της βραχιόλι με την ονομασία Gear Fit, το οποίο διαθέτει αποσπώμενη οθόνη αφής, είναι αδιάβροχο και επικοινωνεί μόνο με μοντέλα smartphones της σειράς Galaxy. Όσον αφορά τις λειτουργίες του, κάνει ότι και τα υπόλοιπα βραχιόλια, με τη διαφορά πως το Samsung Gear Fit μας δείχνει την ώρα, αλλά και ειδοποιήσεις από το smartphone μας.

Huawei

Η Huawei είναι από τις πιο πρόσφατες «εισόδους» στην κατηγορία, με τη δική της πρόταση να ονομάζεται Huawei Talkband B1 και να καταφέρνει να ξεχωρίσει από τα άλλα fitness trackers. Το Talkband B1 μας επιτρέπει να το χρησιμοποιήσουμε με οποιοδήποτε Android smartphone, ενώ η οθόνη του είναι αποσπώμενη και μετατρέπεται σε ένα πρώτης τάξεως bluetooth για να μιλάμε όταν μας καλούν.

LG Electronics

Η LG μπήκε πρόσφατα στο χώρο των wearables με το LifeBand, ένα βραχιόλι με οθόνη OLED και συμβατότητα με iPhone και Android, όπου πέρα από τη δυνατότητα καταγραφής της δραστηριότητας του χρήστη, μας επιτρέπει να χειριστούμε ασύρματα τη μουσική στο τηλέφωνο μας.

"Έξυπνα γυαλιά" – Επαυξημένη πραγματικότητα (Augmented Reality)

Η τελευταία κατηγορία των wearables είναι τα έξυπνα γυαλιά επαυξημένης πραγματικότητας, με μοναδικό εκπρόσωπο προς το παρόν το Glass της Google. Στην ουσία πρόκειται για ένα ζευγάρι γυαλιά, τα οποία εμφανίζουν μπροστά στα μάτια του κατόχου τους οποιαδήποτε πληροφορία επιθυμεί. Όταν κοιτάμε μέσα από το Google Glass, η οθόνη παρουσιάζει τις πληροφορίες δίνοντάς μας την αίσθηση πως παρακολουθούμε κατ’ ιδίαν μία τηλεόραση 25 ιντσών από τα 2,5 μέτρα μακριά.

Επίσης, το Google Glass διαθέτει κάμερα 5 megapixels, ικανή να καταγράψει τα πάντα μέσα από τα μάτια του χρήστη.

Ωστόσο, το Glass ακόμη δε βρίσκεται σε μαζική κυκλοφορία από την Google και αποτελεί περισσότερο ένα πείραμα, καθώς διατίθεται σε επιλεγμένα άτομα στην υψηλή τιμή των 1.500 δολαρίων. Μένει να δούμε εάν θα υπάρξουν άλλες εταιρείες που θα ακολουθήσουν το δρόμο των έξυπνων γυαλιών.

Όλα δείχνουν πως τα wearables είναι το επόμενο σημαντικό βήμα και μεγάλο στοίχημα της τεχνολογίας και των εταιρειών, για να καταφέρουν να προσαρμοστούν στην καθημερινότητα του ανθρώπου με φυσικό τρόπο. Να μη χρειάζεται δηλαδή να αναζητούμε το smartphone μας στο σκοτάδι για να δούμε για ποιον λόγο χτυπάει, αλλά να ειδοποιούμαστε απευθείας από το ρολόι μας ή να βλέπουμε στα γυαλιά μας ποιος μας καλεί. Το μόνο σίγουρο είναι ότι τα wearables θα βρίσκονται παντού μέσα στη ζωή μας, με ολοένα και περισσότερα εξελιγμένα τεχνικά χαρακτηριστικά, προσπαθώντας να γίνουν ένα με το χρήστη, ενώ το smartphone θα συνεχίσει να παίζει πρωταγωνιστικό ρόλο και να τροφοδοτεί με πληροφορίες και δεδομένα για τη ζωή μας όλο το 24ωρο.

Ποιοι είμαστε

Offices

Η Skroutz Α.Ε. ιδρύθηκε το 2005 και δραστηριοποιείται στην ανάπτυξη καινοτόμων υπηρεσιών τεχνολογίας, δημιουργώντας πρωτοποριακές πλατφόρμες ηλεκτρονικού εμπορίου και ιστοσελίδες υψηλής απόδοσης.

Με έδρα την Αθήνα, η Skroutz Α.Ε. είναι το κορυφαίο digital brand πίσω από τη δημιουργία και την εξέλιξη των δυνατοτήτων της πρωτοποριακής μηχανής αναζήτησης και σύγκρισης τιμών και προϊόντων www.skroutz.gr. Η εταιρεία παρέχει ένα εύρος χρηστοκεντρικών λύσεων λογισμικού και πλατφόρμων ηλεκτρονικού εμπορίου αξιοποιώντας νέες τεχνολογίες και μεθοδολογίες, που αναδεικνύουν το πάθος του ανθρώπινου δυναμικού της.

Author

Γνωστός και ως ck, Founder και Editor-in-Chief του madfortech.com. Στο παρελθόν έχει αρθρογραφήσει για τα μεγαλύτερα Ελληνικά τεχνολογικά blogs και sites. Δοκιμάζει και ασχολείται με οτιδήποτε λειτουργεί με μπαταρίες ή μπαίνει στο ρεύμα.