Συμβουλές online αγορών - Τι προσέχω όταν κάνω τη συναλλαγή και μετά την αγορά;

Το Skroutz συγκεντρώνει τις πιο χρήσιμες συμβουλές online αγορών σε 5 συνοπτικά posts, ώστε να είσαι ενημερωμένος και να κάνεις τις πιο έξυπνες αγορές από το Internet:

  1. Μέρος 1ο: Τι πρέπει να προσέχω πριν την αγορά;
  2. Μέρος 2ο: Τι προσέχω όταν κάνω τη συναλλαγή και μετά την αγορά;
  3. Μέρος 3ο: Ποιά είναι τα δικαιώματά μου όταν αγοράζω online;
  4. Μέρος 4ο: Ποιοι είναι οι πιο συνηθισμένοι τρόποι πληρωμής;
  5. Μέρος 5ο: Πώς θα προστατευτώ ως online καταναλωτής;

Αναζήτησε το μικροσκοπικό λουκέτο

Έχεις κάνει το ψάξιμό σου online, έχεις συγκρίνει τιμές στα ηλεκτρονικά καταστήματα χρησιμοποιώντας μια μηχανή σύγκρισης τιμών όπως το www.skroutz.gr και έχεις εντοπίσει το προϊόν που θέλεις να παραγγείλεις online. Το έβαλες στο καλάθι αγοράς και ήρθε η ώρα να ολοκληρώσεις την αγορά σου.

Υπάρχει ένας βασικός κανόνας: όταν φτάνει η στιγμή της πληρωμής, αναζήτησε το λουκέτο.

Βεβαιώσου ότι η σελίδα πληρωμής του καταστήματος ή/και οι υπηρεσίες ηλεκτρονικών πληρωμών (payment websites) που έχεις επιλέξει, χρησιμοποιούν τεχνολογία κρυπτογράφησης SSL (Secure Sockets Layer).

Όταν πληκτρολογείς τα προσωπικά σου δεδομένα στη φόρμα παραγγελίας και πληρωμής, αυτά αποκρυπτογραφούνται μόνο κατά την “αποδοχή” τους από το λογισμικό του καταστήματος. Εφόσον η μεταφορά των δεδομένων γίνεται με ασφαλή τρόπο, τότε στη μπάρα της ηλεκτρονικής διεύθυνσης εμφανίζεται η ένδειξη “s” μετά το http://, δηλαδή θα βλέπεις https:// και το εικονίδιο ενός λουκέτου (συνήθως στη γραμμή διεύθυνσης ανάλογα με το browser που χρησιμοποιείς). Το μικροσκοπικό λουκέτο φανερώνει ότι η ιστοσελίδα κωδικοποιεί τις προσωπικές σου πληροφορίες, όπως τον αριθμό κάρτας, το όνομα και τη διεύθυνση σου, για να μη μπορούν να υποκλαπούν ή να παραποιηθούν από άλλους.

Ακόμη καλύτερα για την ασφάλεια της συναλλαγής είναι, εάν το συγκεκριμένο ηλεκτρονικό κατάστημα έχει εξασφαλίσει SSL με Extended Validation Certificate (EV). Στην περίπτωση αυτή, μπορείς να το αναγνωρίσεις όταν στη θέση του απλού λουκέτου στην αρχή της ηλεκτρονικής διεύθυνσης (URL), είναι εμφανής μια πράσινη μπάρα με την επωνυμία της εταιρείας. Επίσης, σημαντικό είναι να βλέπεις στην οθόνη σου και το σήμα του ψηφιακού πιστοποιητικού που εκδίδεται από μια αναγνωρισμένη εγγυήτρια επιχείρηση για την ασφάλεια των συναλλαγών, όπως π.χ. η VeriSign.

Τα προσωπικά σου δεδομένα

Είναι γεγονός πως σε οτιδήποτε έχει να κάνει με το Internet, συχνά υπάρχει μια ανησυχία για τα προσωπικά μας δεδομένα και το Ηλεκτρονικό Εμπόριο δεν αποτελεί εξαίρεση. Αναζήτησε στην ιστοσελίδα του ηλεκτρονικού καταστήματος πληροφορίες που δηλώνουν ότι τα προσωπικά σου στοιχεία θα επεξεργαστούν μόνο για την ολοκλήρωση της αγοράς σου (δήλωση συμμόρφωσης προς τη σχετική νομοθεσία). Επίσης, πρέπει να υπάρχει αναφορά στην πολιτική του καταστήματος για τα προσωπικά δεδομένα, και συγκεκριμένα, ποιες πληροφορίες αποθηκεύονται κατά την ηλεκτρονική συναλλαγή και πώς χρησιμοποιούνται.

Έχε υπόψη σου ότι ένα κατάστημα μπορεί να χρησιμοποιήσει τα στοιχεία σου για προωθητικούς σκοπούς, όπως για παράδειγμα την αποστολή newsletters, διαφημιστικών προσφορών ή άλλων ενημερωτικών μηνυμάτων, με την προϋπόθεση ότι σε ενημερώνει και το δηλώνει ξεκάθαρα εξ αρχής στους όρους του. Επίσης, το εκάστοτε κατάστημα πρέπει απαραίτητα να σου παρέχει τη δυνατότητα κάθε φορά να επιλέγεις εάν επιθυμείς να διακόψεις οποιαδήποτε τέτοια επικοινωνία και να κάνεις opt-out, "παίρνοντας" πίσω τα προσωπικά σου δεδομένα (δικαίωμα αντίρρησης).

Όταν πλέον έχεις προχωρήσει στη διαδικασία παραγγελίας, έλεγξε τα στοιχεία που έχεις δώσει στη φόρμα παραγγελίας και βεβαιώσου ότι είναι σωστά, όπως επίσης, ότι το προϊόν στο καλάθι αγοράς είναι το επιθυμητό.

  • Ένα συχνό φαινόμενο που παρατηρείται στις online παραγγελίες, είναι η λανθασμένη καταχώρηση του τηλεφώνου επικοινωνίας. Αυτό σημαίνει ότι έαν προκύψει κάποιο θέμα, το ηλεκτρονικό κατάστημα θα δυσκολευτεί να επικοινωνήσει μαζί σου άμεσα για να το λύσει.

Στο τελικό στάδιο της πληρωμής, πάντα σε σελίδες ασφαλούς πρόσβασης, στα ειδικά πεδία πρέπει να εισάγονται μόνο τα στοιχεία που απαιτούνται για την πληρωμή. Περίμενε υπομονετικά να ολοκληρωθεί η διαδικασία. Εάν πιέσεις ξανά το σχετικό πλήκτρο, ενδέχεται να χρεωθείς/πληρώσεις δεύτερη φορά.

Σύμφωνα με την ελληνική νομοθεσία, η τιμή που αναγράφεται στο καλάθι αγοράς κατά τη στιγμή της παραγγελίας σου, είναι η τελική. Οποιαδήποτε προσπάθεια ή άλλη επικοινωνία του ηλεκτρονικού καταστήματος με την οποία σου ζητείται να πληρώσεις διαφορετικό ποσό είναι παράνομη και αποτελεί μορφή παραπλάνησης. Σε κάθε περίπτωση, έχεις το δικαίωμα είτε να επιμείνεις στην εκτέλεση της παραγγελίας σου στην αρχική τιμή, είτε να υπαναχωρήσεις και να ζητήσεις επιστροφή των χρημάτων σου.

  • ΠΡΟΣΟΧΗ: Σε καμία περίπτωση μη στέλνεις στοιχεία τραπεζικών λογαριασμών ή πιστωτικής κάρτας, καθώς επίσης και άλλα προσωπικά στοιχεία όπως Α.Φ.Μ., κωδικούς υπηρεσιών ηλεκτρονικών πληρωμών και PIN μέσω e-mail ή τηλεφωνικώς, για καμιά συναλλαγή.

Μετά την αγορά – ολοκλήρωση της παραγγελίας

Με την ολοκλήρωση της αγοράς σου, θα πρέπει να λάβεις επιβεβαίωση της καταχώρησης της παραγγελίας σου από το ηλεκτρονικό κατάστημα, η οποία συνήθως στέλνεται με ηλεκτρονικά μέσα. Αυτό το μήνυμα e-mail αναγράφει τα σημαντικά στοιχεία της συναλλαγής, όπως τον αριθμό παραγγελίας, την περιγραφή του προϊόντος που παρήγγειλες, το χρόνο και τρόπο παράδοσης και την επιβεβαίωση της πληρωμής.

Το ηλεκτρονικό αντίγραφο της παραγγελίας μαζί με τους λογαριασμούς πληρωμής της κάρτας, αποτελούν το ψηφιακό αποτύπωμα της αγοράς σου – το αποδεικτικό στοιχείο που θα σου χρησιμεύσει σε περίπτωση οποιουδήποτε προβλήματος. Εάν δε λάβεις κάποιο μήνυμα επιβεβαίωσης, καλό είναι να επικοινωνήσεις με το κατάστημα από όπου έκανες την παραγγελία σου, για να δεις εάν υπήρξε κάποιο θέμα.

  • Αποθήκευσε ή σώσε, επίσης, στα bookmarks σου την πολιτική επιστροφών, στην οποία θα επεξηγούνται ο τρόπος επιστροφής του προϊόντος, η επιστροφή χρημάτων ή μιας αντικατάστασης από το ηλεκτρονικό κατάστημα.
  • Παρακολούθησε το e–mail σου μετά την αγορά σου. Το κατάστημα μπορεί να σου στείλει ενδιαφέρουσες πληροφορίες για το προϊόν που αγόρασες ή για τα στάδια εξέλιξης της παραγγελίας σου.

Τέλος, συνετό είναι να ελέγχεις τακτικά τις κινήσεις των τραπεζικών λογαριασμών και των πιστωτικών καρτών σου, έτσι ώστε αν εντοπίσεις κάποια περίεργη ή ύποπτη κίνηση να είσαι σε θέση να δράσεις άμεσα. Μην περιμένεις μόνο μία φορά το μήνα που λαμβάνεις την ανάλυση του λογαριασμού σου. Πλέον, οι υπηρεσίες web banking των περισσότερων τραπεζών σου επιτρέπουν να ελέγχεις το λογαριασμό σου online, οποιαδήποτε στιγμή το επιθυμείς.

  • Tip: πολλές τράπεζες προσφέρουν συστήματα άμεσης ειδοποίησης κινήσεων της κάρτας ή του λογαριασμού σου. Μπορείς να ζητήσεις την ενεργοποίηση της υπηρεσίας, ώστε να λαμβάνεις SMS στο κινητό σου τηλέφωνο για κάθε κίνηση και χρέωση.

Παραλαβή προϊόντος

Έχε το νου σου για την παράδοση του προϊόντος. Εάν ο χρόνος παράδοσης είναι μία εβδομάδα κι έχουν παρέλθει 10 εργάσιμες ημέρες και η παραγγελία σου δεν έχει φτάσει, είναι ώρα να επικοινωνήσεις με το ηλεκτρονικό κατάστημα. Να διευκρινιστεί εδώ, ότι συνήθως ο χρόνος παράδοσης αναφέρεται σε εργάσιμες ημέρες και ώρες, όταν και γίνονται παραδόσεις εμπορευμάτων από το ταχυδρομείο και τις υπηρεσίες ταχυμεταφορών (εξαίρεση αποτελούν οι ειδικές συνεννοήσεις π.χ. με μεταφορικές εταιρείες).

Μόλις παραλάβεις την παραγγελία σου, άνοιξε το δέμα επί τόπου και έλεγξε προσεκτικά για να βεβαιωθείς ότι τα περιεχόμενα έφτασαν σώα, χωρίς κάποιο εμφανές ελάττωμα και ότι παραλαμβάνεις ακριβώς αυτό που έχεις παραγγείλει. Μαζί με το προϊόν θα πρέπει να υπάρχει το παραστατικό αγοράς (απόδειξη ή τιμολόγιο) με την επωνυμία του ηλεκτρονικού καταστήματος από το οποίο παρήγγειλες. Φρόντισε να φυλάξεις το παραστατικό, διότι είναι αναγκαίο για την οποιαδήποτε εγγύηση συνοδεύει το προϊόν που αγόρασες. Εάν κάτι δεν πηγαίνει καλά σε σχέση με τα παραπάνω, τότε αρνήσου να παραλάβεις το προϊόν ή επικοινώνησε με το κατάστημα και ζήτησε αντικατάσταση ή επιστροφή του προϊόντος.

Σύμφωνα με την Ελληνική και Ευρωπαϊκή νομοθεσία, ως καταναλωτής που ψωνίζει online από ένα ηλεκτρονικό κατάστημα, έχεις κάποια δικαιώματα. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι εάν αγοράσεις κάτι το οποίο είναι ελαττωματικό ή δεν είναι ίδιο με την περιγραφή, ο έμπορος που σου το πούλησε πρέπει να σου λύσει το πρόβλημα ή να σε κατευθύνει σχετικά.

image sources: blogs.icemd.com / guardianproject.info / 123rf.com

Έρευνα-δημοσιογραφική επιμέλεια: Ελένη Νάτση, Δημοσιογράφος και Κειμενογράφος

Ποιοι είμαστε

Offices

Η Skroutz Α.Ε. ιδρύθηκε το 2005 και δραστηριοποιείται στην ανάπτυξη καινοτόμων υπηρεσιών τεχνολογίας, δημιουργώντας πρωτοποριακές πλατφόρμες ηλεκτρονικού εμπορίου και ιστοσελίδες υψηλής απόδοσης.

Με έδρα την Αθήνα, η Skroutz Α.Ε. είναι το κορυφαίο digital brand πίσω από τη δημιουργία και την εξέλιξη των δυνατοτήτων της πρωτοποριακής μηχανής αναζήτησης και σύγκρισης τιμών και προϊόντων www.skroutz.gr. Η εταιρεία παρέχει ένα εύρος χρηστοκεντρικών λύσεων λογισμικού και πλατφόρμων ηλεκτρονικού εμπορίου αξιοποιώντας νέες τεχνολογίες και μεθοδολογίες, που αναδεικνύουν το πάθος του ανθρώπινου δυναμικού της.

Author

Communications & Marketing Director στο Skroutz.gr. Επικοινωνιολόγος μέχρι το κόκκαλο, παθιασμένος με την τεχνολογία κι οτιδήποτε ψηφιακό.