Συμβουλές online αγορών - Ποιοι είναι οι πιο συνηθισμένοι τρόποι πληρωμής;

Το Skroutz συγκεντρώνει τις πιο χρήσιμες συμβουλές online αγορών σε 5 συνοπτικά posts, ώστε να είσαι ενημερωμένος και να κάνεις τις πιο έξυπνες αγορές από το Internet:

  1. Μέρος 1ο: Τι πρέπει να προσέχω πριν την αγορά;
  2. Μέρος 2ο: Τι προσέχω όταν κάνω τη συναλλαγή και μετά την αγορά;
  3. Μέρος 3ο: Ποιά είναι τα δικαιώματά μου όταν αγοράζω online;
  4. Μέρος 4ο: Ποιοι είναι οι πιο συνηθισμένοι τρόποι πληρωμής;
  5. Μέρος 5ο: Πώς θα προστατευτώ ως online καταναλωτής;

Η πληρωμή για μία ηλεκτρονική αγορά μπορεί να γίνει με αρκετούς τρόπους. Φυσικά οι επιλογές που έχεις, εξαρτώνται κάθε φορά από τους διαθέσιμους τρόπους πληρωμής που σου παρέχει το εκάστοτε ηλεκτρονικό κατάστημα.

Οι περισσότερες ιστοσελίδες online αγορών εφαρμόζουν κανονισμούς ποιοτικού ελέγχου και πρωτόκολλα ασφάλειας στα στάδια πληρωμής για μια χρηματική συναλλαγή. Ωστόσο, κανείς δεν είναι σε θέση να ελέγξει απόλυτα τη διαδικασία της online πληρωμής ή να διασφαλίσει την προστασία σου. Συνεπώς, για να προστατευτείς από φαινόμενα παραπλάνησης ή υποκλοπής, οφείλεις κι εσύ ο ίδιος να είσαι ιδιαίτερα προσεκτικός με τον έλεγχο των ιστοσελίδων online συναλλαγών όπου καταχωρείς προσωπικά στοιχεία πληρωμής και πραγματοποιείς συναλλαγές.

Ας δούμε, λοιπόν, ποιοι είναι οι πιο συνηθισμένοι τρόποι πληρωμής για μία παραγγελία, που προσφέρουν τα περισσότερα ηλεκτρονικά καταστήματα, και τα πλεονεκτήματα - μειονεκτήματα σε κάθε περίπτωση.

Πληρωμή με κάρτα (πιστωτική, χρεωστική ή pre-paid)

Η χρήση πιστωτικής κάρτας είναι ένας ευέλικτος και ασφαλής τρόπος πληρωμής για τις ηλεκτρονικές σου αγορές. Το σημαντικότερο στοιχείο είναι ότι το χρηματικό ποσό της συναλλαγής σου αρχικά “δεσμεύεται” και χρεώνεται σε δεύτερο χρόνο. Αυτό σου παρέχει μια δικλείδα ασφαλείας, για να αντιδράσεις εάν κάτι δεν πάει καλά. Επιπλέον, οι περισσότερες τράπεζες διαθέτουν σύστημα ελέγχου και ειδοποίησης για ασυνήθιστη χρήση, επομένως σε ενδεχόμενο υποκλοπής των στοιχείων της πιστωτικής κάρτας ή και παράνομης χρήσης της, μπορείς να δράσεις άμεσα. Συνήθως, η τράπεζα θα επικοινωνήσει μαζί σου τηλεφωνικώς εάν εντοπιστεί κάποια ύποπτη συναλλαγή, για να επιβεβαιώσει εάν όντως έκανες εσύ τη συγκεκριμένη χρήση της κάρτας.

Εκτός από την πιστωτική κάρτα, μπορείς να χρησιμοποιείς τη χρεωστική, η οποία συχνά έχει χαμηλότερο ημερήσιο όριο σε σχέση με την πιστωτική. Μια ακόμη πιο σίγουρη λύση είναι να προμηθευτείς μια προπληρωμένη κάρτα (pre-paid) για αγορές στο Internet, με την οποία πραγματοποιείς αγορές μόνο για το ύψος του ποσού με το οποίο έχεις “φορτίσει” την κάρτα.

Έχε υπόψη σου ότι, πλέον, οι περισσότερες τράπεζες παρέχουν υπηρεσία παρακολούθησης κινήσεων για τις κάρτες που συνδέονται με κάποιον τραπεζικό λογαριασμό, άρα έχεις ακόμη έναν τρόπο ελέγχου των χρεώσεων. Αρκεί να ενημερώσεις την τράπεζά σου ότι επιθυμείς να ενεργοποιηθεί η υπηρεσία και από εκεί και πέρα θα ενημερώνεσαι για κάθε κίνηση - χρέωση, είτε μέσω SMS, είτε τηλεφωνικώς.

Η χρήση της κάρτας, ίσως είναι ο ιδανικότερος τρόπος πληρωμής για μία αγορά από το Internet. Σε οποιαδήποτε περίπτωση προβλήματος με κάποια συναλλαγή μέσω κάρτας, μπορείς να απευθυνθείς στην τράπεζα σου και να αμφισβητήσεις τη συναλλαγή. Συνήθως, οι τράπεζες λειτουργούν υπέρ των πελατών τους για να προφυλάξουν τη φήμη τους και θα σε βοηθήσουν να βρεθεί άκρη, εάν όντως κάτι πήγε στραβά με τη χρέωση.

Φυσικά, προτού προβείς σε μία αγορά με οποιαδήποτε κάρτα (πιστωτική, χρεωστική ή προπληρωμένη), ισχύουν οι βασικές συμβουλές που πρέπει να προσέχεις κατά τη συναλλαγή σου. Μην ξεχνάς να ελέγχεις πάντα εάν το ηλεκτρονικό κατάστημα παρέχει την απαραίτητη προστασία, προσφέροντας ασφαλή σύνδεση στη σελίδα όπου καταχωρείς τα στοιχεία της κάρτας για την πληρωμή (ένδειξη με ένα μικρό λουκέτο δίπλα στην ηλεκτρονική διεύθυνση που υποδηλώνει κρυπτογράφηση SSL).

Πληρωμή με αντικαταβολή

Η αντικαταβολή προτιμάται συχνά για συναλλαγές από απόσταση, τόσο για πρακτικούς λόγους όσο και για λόγους ασφάλειας, όπως επίσης και από όσους δε διαθέτουν πιστωτική ή χρεωστική κάρτα. Με αυτόν τον τρόπο πληρωμής, θα πληρώσεις με μετρητά μόλις λάβεις το δέμα με τα προϊόντα που παρήγγειλες στα χέρια σου.

Η αντικαταβολή δεν πρέπει να συγχέεται με τη μέθοδο αποστολής. Σε αντίθεση με τον τρόπο αποστολής/μεταφορικά, η αντικαταβολή είναι τρόπος πληρωμής για μια ηλεκτρονική αγορά. Μάλιστα, συνήθως σε επιβαρύνει με επιπλέον κόστος από αυτό των μεταφορικών, το οποίο προστίθεται στο συνολικό κόστος της παραγγελίας σου και πρέπει να αναγράφεται ξεκάθαρα πριν κάνεις checkout στο καλάθι αγορών.

Όταν ένα κατάστημα παρέχει την αντικαταβολή ως τρόπο πληρωμής, στη φόρμα παραγγελίας ορίζεται το ποσό της αντικαταβολής το οποίο καλείσαι να πληρώσεις, εφόσον την επιλέξεις. Το ηλεκτρονικό κατάστημα εξοφλεί την αντικαταβολή με δικά του έξοδα, τα οποία πληρώνεται αναδρομικά από εσένα όταν πλέον παραλάβεις τα προϊόντα σου.

  • Σημείωση: Το κόστος της αντικαταβολής είναι συνήθως κλιμακωτό και εξαρτάται τόσο από το βάρος του αντικειμένου, όσο και από την περιοχή διαμονής του παραλήπτη. Επίσης, ένα μειονέκτημα είναι ότι η μέθοδος πληρωμής με αντικαταβολή έχει ένα μέγιστο ποσό αγοράς έως 1.500 ευρώ ανά παραγγελία με απόδειξη λιανικής πώλησης.

Πληρωμή με υπηρεσίες ηλεκτρονικών πληρωμών (π.χ. PayPal, Viva Payments κ.λ.π.)

Η χρήση κάποιας υπηρεσίας ηλεκτρονικών πληρωμών, όπως το PayPal, είναι ένας ασφαλής τρόπος για να κάνεις τις ηλεκτρονικές σου αγορές, καθώς τα στοιχεία της κάρτας σου δεν αποκαλύπτονται σε τρίτους.

Απαραίτητη προϋπόθεση είναι να δημιουργήσεις έναν λογαριασμό στο PayPal ή στην αντίστοιχη υπηρεσία ηλεκτρονικών πληρωμών συνδέοντας την κάρτα σου (πιστωτική, χρεωστική ή προπληρωμένη), ώστε να γίνονται οι απαραίτητες χρεώσεις όταν αγοράζεις online.

Αντίστοιχα, το ηλεκτρονικό κατάστημα θα πρέπει να διαθέτει λογαριασμό PayPal για να δεχτεί τα χρήματα από εσένα. Όταν ένα ηλεκτρονικό κατάστημα παρέχει αυτόν τον τρόπο πληρωμής, στο στάδιο της πληρωμής για την παραγγελία σου θα αναζητήσεις το σχετικό εικονίδιο του PayPal ή κάποιας άλλης υπηρεσίας ηλεκτρονικών πληρωμών.

Κάνοντας κλικ στο εικονίδιο, ανακατευθύνεσαι στην ασφαλή ιστοσελίδα της υπηρεσίας πληρωμών, όπου θα ολοκληρώσεις την πληρωμή. Στη συνέχεια επιστρέφεις στη σελίδα του ηλεκτρονικού καταστήματος, όπου επιβεβαιώνεται η πληρωμή σου και ολοκληρώνεται η παραγγελία σου.

  • Σημείωση: η συναλλαγή μέσω PayPal συμπεριλαμβάνει μια μικρή προμήθεια επί της συναλλαγής, η οποία πρέπει εξ’ αρχής να διευκρινίζεται εάν επιβαρύνει εσένα ως αγοραστή ή εάν την απορροφά το κατάστημα.

Κατάθεση / έμβασμα σε τραπεζικό λογαριασμό

Αρκετά ηλεκτρονικά καταστήματα παρέχουν τη δυνατότητα πληρωμής για μια ηλεκτρονική αγορά με την κατάθεση του ποσού στον τραπεζικό λογαριασμό του καταστήματος.

Σε αυτήν την περίπτωση δεν υπάρχει επιπλέον επιβάρυνση, όπως π.χ. στην αντικαταβολή και η συγκεκριμένη μέθοδος πληρωμής εξυπηρετεί κυρίως άτομα που δε διαθέτουν κάποια κάρτα, λογαριασμό PayPal και δε συναλλάσσονται συχνά μέσω Internet. Βέβαια, η χρήση υπηρεσιών web banking μπορεί να αποδειχτεί βολική, εάν δεν υπάρχει πιστωτική κάρτα ή άλλη λύση ηλεκτρονικής πληρωμής.

Σύμφωνα με τη νομοθεσία για το ηλεκτρονικό εμπόριο και το Νόμο 2251/1994 που ρυθμίζει τις συναλλαγές από απόσταση, από τη στιγμή πουτα χρήματα μιας παραγγελίας κατατεθούν σε τραπεζικό λογαριασμό, το ηλεκτρονικό κατάστημα οφείλει να αποστείλει άμεσα το προϊόν στον αγοραστή. Χρειάζεται όμως μεγάλη προσοχή, διότι στην ουσία τα χρήματα σου κατατίθενται σε λογαριασμού τρίτου προσώπου και δεν μπορούν να επιστραφούν εάν κάτι δεν πάει καλά, χωρίς τη μεσολάβηση σύνθετων νομικών διαδικασιών.

Όπως είναι κατανοητό, ο συγκεκριμένος τρόπος πληρωμής έγκειται απόλυτα στη φερεγγυότητα και την αξιοπιστία του πωλητή και εμπεριέχει μεγάλο ρίσκο από την πλευρά του αγοραστή – καταθέτη για τις ηλεκτρονικές αγορές.

Συνοπτικός Πίνακας Θετικών και Αρνητικών ανά τρόπο πληρωμής

Τρόπος Πληρωμής Θετικά
Αρνητικά
ΠΙΣΤΩΤΙΚΗ
  • Αγορά χωρίς άμεση καταβολή του ποσού αγοράς
  • Ειδοποίηση ασυνήθιστης χρήσης
  • Δυνατότητα αναίρεσης συναλλαγής
  • Nομικό πλαίσιο - προστασία από την τράπεζα
  • Δυνατότητα δόσεων
  • Υψηλό διαθέσιμο κεφάλαιο για αγορές (αναλόγως του επιλεγμένου πιστωτικού ορίου)
  • Υψηλό πιστωτικό όριο που μπορεί να κινδυνέψει σε περίπτωση κλοπής
  • Ορισμένες κάρτες απαιτούν συνδρομή χρήσης
  • Επιτόκιο αγορών σε περίπτωση εκπρόθεσμης εξόφλησης
  • Σύνδεση κάρτας με λογαριασμό καταθέσεων
ΧΡΕΩΣΤΙΚΗ
  • Χαμηλό πιστωτικό όριο συγκριτικά με την πιστωτική
  • Ειδοποίηση ασυνήθιστης χρήσης
  • Δυνατότητα αναίρεσης συναλλαγής
  • Nομικό πλαίσιο - προστασία από την τράπεζα
  • Άμεση καταβολή & εξόφληση του ποσού αγοράς
  • Σύνδεση κάρτας με λογαριασμό καταθέσεων
ΠΡΟΠΛΗΡΩΜΕΝΗ (PRE-PAID)
  • Ευελιξία χρήστη να ορίσει το ποσό που “φορτίζεται” στην κάρτα
  • Χωρίς συνδρομή χρήσης
  • Χρέωση απόκτησης κάρτας
  • Περιορισμοί συμβατότητας σε κάποια καταστηματα
  • Προμήθεια “επαναφόρτισης” ή/και ανάληψης
ΑΝΤΙΚΑΤΑΒΟΛΗ
  • Εξόφληση με την παράδοση
  • Δυνατότητα άρνησης παραλαβής σε περίπτωση λάθους ή προβλήματος
  • Κόστος χρήσης αντικαταβολής (επιβαρύνει τον αγοραστή)
  • Μέγιστο ποσό αγοράς έως 1.500 ευρώ
  • Επιβάρυνση πωλητή σε περίπτωση άρνησης παραλαβής από τον παραλήπτη
ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΗΛ. ΠΛΗΡΩΜΩΝ (PAYPAL)
  • Προστασία προσωπικών δεδομένων από τρίτους
  • Ευελιξία
  • Δυνατότητα αναίρεσης συναλλαγής
  • Προμήθεια επί της συναλλαγής
  • Απαραίτητη η ύπαρξη κάρτας ή σύνδεσης με τραπεζικό λογαριασμό
ΚΑΤΑΘΕΣΗ / ΕΜΒΑΣΜΑ ΣΕ ΤΡΑΠΕΖΑ
  • Μη απαραίτητη ύπαρξη κάρτας ή άλλης υπηρεσίας ηλεκτρονικών πληρωμών
  • Ρίσκο αγοραστή
  • Δύσκολη διαδικασία αναίρεσης συναλλαγής

Ποιοι είμαστε

Offices

Η Skroutz Α.Ε. ιδρύθηκε το 2005 και δραστηριοποιείται στην ανάπτυξη καινοτόμων υπηρεσιών τεχνολογίας, δημιουργώντας πρωτοποριακές πλατφόρμες ηλεκτρονικού εμπορίου και ιστοσελίδες υψηλής απόδοσης.

Με έδρα την Αθήνα, η Skroutz Α.Ε. είναι το κορυφαίο digital brand πίσω από τη δημιουργία και την εξέλιξη των δυνατοτήτων της πρωτοποριακής μηχανής αναζήτησης και σύγκρισης τιμών και προϊόντων www.skroutz.gr. Η εταιρεία παρέχει ένα εύρος χρηστοκεντρικών λύσεων λογισμικού και πλατφόρμων ηλεκτρονικού εμπορίου αξιοποιώντας νέες τεχνολογίες και μεθοδολογίες, που αναδεικνύουν το πάθος του ανθρώπινου δυναμικού της.

Author

Communications & Marketing Director στο Skroutz.gr. Επικοινωνιολόγος μέχρι το κόκκαλο, παθιασμένος με την τεχνολογία κι οτιδήποτε ψηφιακό.