E-Commerce Usability Essentials Part. 1 - Σελίδα προϊόντος

Οι σελίδες προϊόντων αποτελούν αναμφισβήτητα ένα σημαντικό κομμάτι της διαδικασίας αγοράς στο ηλεκτρονικό κατάστημα. Ο ρόλος τους είναι διττός, αφού θα πρέπει αφενός να πληροφορούν τον επισκέπτη γρήγορα και ορθά σχετικά με το προϊόν που τον ενδιαφέρει, αφετέρου να εξαλείφουν τις όποιες αμφιβολίες του, έτσι ώστε να προσθέσει το προϊόν στο καλάθι του.

Ποιά είναι λοιπόν τα βασικά στοιχεία που θα πρέπει να υπάρχουν σε μία σελίδα προϊόντος και πώς μπορούμε να τα επικοινωνήσουμε με τον καλύτερο τρόπο στους επισκέπτες μας;

1. Breadcrumb

Αποτελεί βασικό εργαλείο πλοήγησης, αφού περιγράφει με σύντομο και κατανοητό τρόπο τη διαδρομή που ακολουθεί ο επισκέπτης στο ηλεκτρονικό μας κατάστημα από την αρχική μέχρι τη σελίδα προϊόντος.

Θα πρέπει να μην ξεχνάμε ότι ο επισκέπτης μπορεί να εισέλθει σε μία σελίδα προϊόντος απευθείας (π.χ από κάποια μηχανή αναζήτησης ή σύγκρισης τιμών) χωρίς να έχει κάποια επαφή με την αρχική ή με άλλες σελίδες του καταστήματος. Σε αυτές τις περιπτώσεις, το Breadcrumb δίνει στον επισκέπτη γρήγορα και εύκολα μια αίσθηση για το που ακριβώς βρίσκεται. Τέλος, κάνει πιο φιλική τη σελίδα προϊόντος στις μηχανές αναζήτησης (π.χ Google).

TIP : Μπορούμε να προσθέσουμε συνδέσμους σε κάθε βήμα της διαδρομής του Breadcrumb. Ενδεικτικά, μπορούμε να θέσουμε τα "Λευκά Είδη", την "Κρεβατοκάμαρα", τις "Κουβέρτες" και τις "Ηλεκτρικές Κουβέρτες" του Breadcrumb της παρακάτω εικόνας, ως συνδέσμους (Links) των αντίστοιχων κατηγοριών, απλοποιώντας την ενδιάμεση πλοήγηση σε αυτές.

2. Τίτλος προϊόντος 

Εξηγεί ποιο προϊόν βλέπουμε και αποτελεί ένα από τα βασικότερα στοιχεία που χρησιμοποιούν οι μηχανές αναζήτησης για τη διαδικασία καταχώρησης των προϊόντων σε αυτές.

Ο τίτλος προτείνεται :

  • Να έχει επαρκές μέγεθος γραμματοσειράς έτσι ώστε να ξεχωρίζει στη σελίδα
  • Να είναι διακριτός από τους υπόλοιπους. Αν έχουμε 5 διαφορετικές σελίδες προϊόντων με όμοιους και γενικούς τίτλους, όπως “Κασκόλ μονόχρωμο” ή “Ανδρική μπλούζα”, είναι βέβαιο ότι θα προκαλέσουμε σύγχυση τόσο στους καταναλωτές όσο και στις μηχανές αναζήτησης
  • Να εμπεριέχει τα βασικά στοιχεία χωρίς λεπτομέρειες που μπερδεύουν ή αναφέρονται διεξοδικά στα τεχνικά χαρακτηριστικά του προϊόντος. Αν εξετάσουμε τους παρακάτω τίτλους που αναφέρονται στο ίδιο προϊόν, ποιος πιστεύετε ότι είναι πιθανότερο να κουράσει και να μπερδέψει το χρήστη ;

1. Vichy Aqualia Thermal Ενυδατικός Ορός για Όλους τους Τύπους Επιδερμίδας - 30ml

2. Vichy Αqualia Τhermal Dynamic Hydration Power Serum, 30ml: Ισχυρός ορός για 28ωρη δυναμική ενυδάτωση, η επιδερμίδα αποκτά φρέσκια και λαμπερή όψη ενώ οι γραμμές αφυδάτωσης λειαίνονται. Για όλους τους τύπους επιδερμίδας

Είναι εμφανές ότι ο τίτλος (2) μπερδεύει τον αναγνώστη σε αντίθεση με τον (1) που τον πληροφορεί επαρκώς και με κατανοητό τρόπο.

3. Τιμή προϊόντος 

Ίσως το πρώτο από τα στοιχεία που θα κοιτάξει ο επισκέπτης πριν αγοράσει. Θα πρέπει να βρίσκεται σε εμφανές σημείο και να εμπεριέχει όλες τις νόμιμες χρεώσεις (π.χ ΦΠΑ). Σε περίπτωση που ο καταναλωτής αντιληφθεί διαφορετική τιμή στο καλάθι αγορών, είναι πιθανό να χάσουμε μία σίγουρη πώληση. 

4. Διαθεσιμότητα 

H ορθότητα της συγκεκριμένης πληροφορίας, βάση ερευνών, αποτελεί έναν από τους σημαντικότερους λόγους ικανοποίησης αλλά και δυσαρέσκειας ενός αγοραστή. Γι' αυτό καλό είναι να είμαστε ιδιαίτερα προσεκτικοί και ακριβείς.

Τι πρέπει να προσέξουμε ;

  • Τα λεκτικά της διαθεσιμότητας να είναι όσο το δυνατόν πιο συγκεκριμένα και να μην ενισχύουν το αίσθημα της αβεβαιότητας του καταναλωτή πριν την αγορά. Ας υποθέσουμε ότι έχουμε κάποιο προϊόν διαθέσιμο στο κατάστημα και μπορούμε να το στείλουμε εντός 3 ημερών στον προορισμό του. Τότε, αντί να δηλώσουμε τη διαθεσιμότητά του με το ασαφές λεκτικό : "Διαθέσιμο" και να αφήσουμε τον πελάτη να προβληματιστεί με την ερμηνεία του (είναι διαθέσιμο για παραγγελία; είναι διαθέσιμο στο κατάστημα; κτλ), είναι σαφώς καλύτερο να το δηλώσουμε ως εξής : "Σε απόθεμα | Παράδοση σε 1-3 εργάσιμες ημέρες"
  • Σε περιπτώσεις προϊόντων κατόπιν παραγγελίας, είναι καλό να προσθέσουμε στη διαθεσιμότητα και ένα διάστημα ασφαλείας, έτσι ώστε να είμαστε βέβαιοι ότι δε θα ξεπεράσουμε την αναμενόμενη ημερομηνία παράδοσης. Εάν ολοκληρώσουμε την παράδοση νωρίτερα από το αναμενόμενο, εξυπηρετώντας τον πελάτη πέραν των προσδοκιών του, μπορούμε μακροπρόθεσμα να κερδίσουμε σημαντικά οφέλη (π.χ, θετικές αξιολογήσεις).
  • Στα προϊόντα εκτός αποθέματος, είναι προτιμότερο να υπάρχει σχετική ενημέρωση στη σελίδα προϊόντος και όχι όταν ο επισκέπτης προσθέσει το προϊόν στο καλάθι αγορών. Προτείνεται επίσης να υπάρχει και κάποια λειτουργία ειδοποίησης όταν το προϊόν γίνει διαθέσιμο ή/και πιθανές προτάσεις για παρόμοια προϊόντα. 

5. Call-to-action-button (Κουμπί αγοράς) 

Ο σχεδιασμός της σελίδας προϊόντος έχει ένα βασικό στόχο : Την προσθήκη του προϊόντος στο καλάθι αγορών, αφού η συγκεκριμένη ενέργεια αποτελεί το πρώτο βήμα της διαδικασίας παραγγελίας.

Το κουμπί αγοράς προτείνεται:

  • Να είναι μοναδικό (πολλά κουμπιά με παρόμοια λειτουργία θα μπερδέψουν το χρήστη)
  • Να έχει επαρκές μέγεθος έτσι ώστε να γίνεται άμεσα αντιληπτό. Σύμφωνα με το νόμο του Fitts, ο χρόνος που χρειάζεται το ανθρώπινο μάτι για να αντιληφθεί ένα αντικείμενο εξαρτάται απόλυτα από το μέγεθός του (σε σύγκριση με τα υπόλοιπα αντικείμενα της σελίδας)
  • Να έχει ιδιαίτερο χρώμα ώστε να είναι ευδιάκριτο (όχι κατ’ ανάγκη να ταιριάζει με τα χρώματα της σελίδας)
  • Να τοποθετηθεί σε εμφανές σημείο και στο πάνω μέρος της σελίδας, έτσι ώστε να είναι εξ’ αρχής ορατό, χωρίς να απαιτείται scroll down
  • Να εμπεριέχει λεκτικό ευρέως αποδεκτό και γνωστό, έτσι ώστε να μη δημιουργήσει σύγχυση στους χρήστες (π.χ “Προσθήκη στο καλάθι” και όχι “Προχώρησε στο ταμείο” )

6. Εικόνα προϊόντος 

Αποτελεί τη μοναδική οπτική “επαφή” που έχει ο διαδικτυακός πελάτης με το προϊόν που πρόκειται να αγοράσει. Ως εκ τούτου, η ύπαρξη ποιοτικών εικόνων μπορεί να επηρεάσει θετικά σε μεγάλο βαθμό την πορεία μιας παραγγελίας.

Ο συνδυασμός ποικιλίας (π.χ διαφορετικές οπτικές γωνίες ή λήψεις), ορθότητας και ποιότητας (υψηλή ανάλυση) των φωτογραφιών μας, μπορεί αφενός να βοηθήσει σε μεγάλο βαθμό στην πώληση του προϊόντος, αφετέρου να πληροφορήσει και να εκπαιδεύσει τον πελάτη σχετικά με το προϊόν που πρόκειται να αγοράσει, μειώνοντας με αυτόν τον τρόπο την πιθανότητα λανθασμένης εκτίμησης εκ μέρους του και επιστροφής του προϊόντος.

7. Περιγραφή προϊόντος / Τεχνικά χαρακτηριστικά 

Αποτελεί ένα συμπληρωματικό πεδίο του τίτλου και της φωτογραφίας, το οποίο ολοκληρώνει ουσιαστικά την πληροφόρηση του πελάτη και καλύπτει πιθανές απορίες για το προϊόν. Η αναλυτική περιγραφή του προϊόντος και η ορθή αναγραφή των τεχνικών του χαρακτηριστικών, μπορεί να μας "γλυτώσει" από πρόσθετο κόπο και χρόνο, αφού λιγότεροι πελάτες θα χρειαστεί να χρησιμοποιήσουν άλλα μέσα επικοινωνίας για να λύσουν τις απορίες τους για το προϊόν (τηλέφωνο, email κτλ).

TIP : Σε σελίδες προϊόντων μόδας, όπως ρούχα και παπούτσια, είναι πολύ χρήσιμο να υπάρχουν αναλυτικές πληροφορίες σχετικά με τα μεγέθη τους. Με αυτό τον τρόπο θα μειώσουμε ακόμη περισσότερο τον αριθμό των επιστροφών λόγω λανθασμένης επιλογής μεγέθους ή χρώματος, αυξάνοντας κατά συνέπεια και την κερδοφορία μας.

8. Extra Tip : Mobile Friendly Page (Σελίδα φιλική σε mobile συσκευές)

Σύμφωνα με πρόσφατες έρευνες, οι αγορές μέσω Mobile συσκευών (κινητό τηλέφωνο, tablet κτλ) αυξάνονται με ιδιαίτερα γρήγορους ρυθμούς (τρεις φορές ταχύτερα από αυτές μέσω των παραδοσιακών συσκευών). Μάλιστα, αξίζει να σημειωθεί ότι ήδη η Google σε κάθε αναζήτηση που γίνεται από mobile συσκευή, αναφέρει δίπλα στη διεύθυνση αν πρόκειται για Site φιλικό σε mobile συσκευές ή όχι.

Επιπλέον, με επίσημη ανακοίνωσή της στο Webmaster Central Blog, αναφέρει ότι από 21 Απριλίου 2015 θα λάβει χώρα σημαντική αναβάθμιση του αλγόριθμου αναζητήσεων, αλλάζοντας σε μεγάλο βαθμό τα αποτελέσματα που θα βλέπει ο χρήστης που κάνει αναζήτηση μέσω mobile συσκευών, λαμβάνοντας υπ' όψιν τη φιλικότητα των σελίδων σε αυτές.

TIP : Μπορείτε να δείτε εάν η Google θεωρεί τη σελίδα του ηλεκτρονικού σας καταστήματος ως φιλική για mobile συσκευές εδώ

Από τα παραπάνω, είναι προφανές ότι όσο αυξάνονται οι επισκέπτες του ηλεκτρονικού καταστήματος από mobile συσκευές, τόσο σημαντικότερη είναι η υλοποίηση τεχνικών (π.χ Responsive Design, δημιουργία mobile εφαρμογής) οι οποίες θα κάνουν τις σελίδες των προϊόντων φιλικές για μικρότερες οθόνες & αναλύσεις.

Προτού αποφασίσουμε να επενδύσουμε σε μία τέτοια υλοποίηση, προτείνεται να εξετάσουμε πόσοι επισκέπτες εισέρχονται από mobile συσκευές, χρησιμοποιώντας κάποιο από τα γνωστά εργαλεία Web Analytics (Π.χ Google Analytics, στην Επισκόπηση για κινητά / Mobile Overview).

Σίγουρα, η λειτουργία ενός ηλεκτρονικού καταστήματος απαιτεί ιδιαίτερα μεγάλο κόπο και χρόνο και είναι βέβαιο ότι οι αλλαγές στο σχεδιασμό μιας σελίδας προϊόντος δεν μπορούν να επιτευχθούν ταυτόχρονα και μέσα σε ιδιαίτερα σύντομο χρονικό διάστημα. Όμως ο έντονος ανταγωνισμός και οι αυξανόμενες απαιτήσεις των καταναλωτών του ηλεκτρονικού εμπορίου, προϋποθέτουν τη συνεχόμενη βελτίωση των υπηρεσιών μας. 

Η σελίδα προϊόντος είναι ένα από τα σημαντικά συστατικά για την επιτυχία ενός e-shop αλλά σίγουρα δεν είναι το μόνο. Το καλάθι αγοράς (cart) είναι μία εξίσου σημαντική λειτουργία του e-shop η οποία πρέπει να είναι σωστά σχεδιασμένη και υλοποιημένη ώστε να αποδόσει τα μέγιστα. 

Σε επόμενο post στο E-commerce journal θα ασχοληθούμε αναλυτικότερα με το καλάθι αγοράς εξετάζοντας καλές πρακτικές και χρήσιμες συμβουλές οι οποίες θα βοήθησουν στην βελτιστοποίηση της εμπειρίας του καταναλωτή.

image source: spitishop.gr, e-wireless.gr, cosmossport.gr, brandbags.gr, spartoo.gr, mediamarkt.gr

E-commerce Journal

Το E-commerce Journal είναι η 'γωνιά' όπου μοιραζόμαστε μαζί νέα και απόψεις σχετικά με το ηλεκτρονικό εμπόριο.

Κορυφαίοι επαγγελματίες του e-commerce, του λιανικού εμπορίου, του marketing και της επικοινωνίας, αρθρογραφούν για τις εμπειρίες, τις γνώσεις και τις βέλτιστες πρακτικές που έχουν μελετήσει μέσα από τη διαδρομή στον κλάδο της ειδίκευσής τους.

Author

Μέλος της ομάδας Quality Assurance του Skroutz. Συμβουλεύει και φροντίζει για τη λειτουργικότητα της σελίδας και των συνεργαζόμενων e-shops. Λάτρης των αριθμών και των στατιστικών.